آخرین اخبار

اعضای هیات امنای ستاد اجرایی فرمان امام چه کسانی هستند؟

اعضای هیات امنای ستاد اجرایی فرمان امام تغییر کردند و افراد جدیدی به ترکیب اضافه شدند و برخی افراد نیز کنار گذاشته شدند.

اشتراک گذاری
06 آذر 1402
کد مطلب : 9801

اختصاصی توازن/به گزارش رویداد۲۴؛ ؛

اعضای هیات امنای ستاد اجرایی فرمان امام تغییر کردند و افراد جدیدی به ترکیب اضافه شدند و برخی افراد نیز کنار گذاشته شدند.

ستاد اجرایی فرمان امام

توازن/به گزارش رویداد۲۴؛ بر اساس اطلاعات خبرنگار توازن/به گزارش رویداد۲۴؛ اعضای هیات امنای ستاد اجرایی فرمان امام با ترکیب «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور، «محمد شریعتمداری» وزیر پیشین وزاتخانه‌های صنعت و کار، «محمدجواد ایروانی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر پیشین اقتصاد، «حسینعلی نیری» مشاور عالی رئیس قوه قضائیه و رئیس پیشین دادگاه عالی انتظامی قضات انتخاب شدند.

همچنین «غلامحسین نوذری» وزیر پیشین، «علی عسگری» معاون اجتماعی امور استان‌های ستاد اجرایی فرمان امام، «پرویز فتاح» رئیس کنونی ستاد اجرایی فرمان امام و رئیس پیشین بنیاد مستضعفان، «صادق رحیمی»معاون قضایی قوه قضاییه به نمایندگی از ریاست قوه قضاییه و «محمد سعیدکیا» وزیر سابق مسکن به عنوان اعضای جدید به ترکیب اضافه شدند.

نکته جالب درباره ترکیب جدید ستاد اجرایی فرمان امام این است که نیروهای تندروی اصولگرا و انقلابیون تازه‌نفس در آن حضور ندارند و ترکیب متعادلی در آن قرار گرفته است.

تاریخچه و وظیفه ستاد اجرایی فرمان امام

ستاد اجرایی فرمان امام از سازمان‌های تحت نظر رهبری است که سال ۱۳۶۸ با فرمان آیت‌الله خمینی تأسیس شد. تاسیس این ستاد در حقیقت برای تعیین تکلیف زمین‌های مصادره شده دوران پهلوی بود. اطلاعلاتی از وضعیت مالی این ستاد در دست نیست و تا کنون هیچ اطلاعات شفافی درباره هزینه‌کرد آن منتشر نشده است. در غیبت این اطلاع‌رسانی، خبرگزاری رویترز در خارج از کشور در سال ۲۰۱۳ دارایی‌های ستاد اجرایی را بیش از ۹۵ میلیارد دلار (۵۲ میلیارد دلار املاک و ۴۳ میلیارد دلار دارایی‌های شرکتی) اعلام کرد که در امور مالی، نفت و مخابرات هستند.

وظیفه اصلی ستاد اجرایی فرمان امام مدیریت اموالی است که طبق اصل ۴۹ قانون اساسی و دیگر قوانین در اختیار ولی فقیه هستند که طبق قانون قرار است در دو حوزه امور خیریه و بخش اقتصادی هزینه شود. 

پس از رحت آیت‌الله خمینی، ریاست ستاد اجرایی تا مدتی شورایی انجام می‌شد و در نهایت در سال ۱۳۷۳ با حکم آیت‌الله خامنه‌ای، محمد شریعتمداری به عنوان رئیس ستاد منصوب شد. پس از شریعتمداری، محمدجواد ایروانی  سال ۱۳۷۶ به عنوان رئیس جدید انتخاب شد.

از سال ۱۳۸۶ تا محمد مخبر به عنوان ریاست ستاد اجرایی حضور داشت و سال ۱۴۰۰ عارف نوروزی به عنوان سرپرست ستاد انتخاب شد اما گفته می‌شد تمام امور همچنان توسط محمد مخبر انجام می‌شده است. در تاریخ ۷ آبان سال ۱۴۰۲ پرویز فتاح به ریاست ستاد اجرایی فرمان امام منصوب شد و آذرماه همین سال نیز هیات امنای جدید آن انتخاب شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 13 =